Tettere dybdeekurver i elektroniske sjøkart gir navigatøren økt handlingsrom, og store skip bedre sikkerhetsmarginer når de manøvrerer i Trondheim havn.

Nye havnekart  gjør innseilingen til havna enda tryggere

Nye elektroniske sjøkart fra Kartverket gir en mer presis og detaljert oversikt over dybdeforhold i Trondheim havn. Med dette blir innseilingen til havna enda tryggere for sjøtrafikken.

Publisert

Trondheim havn er ett av 15 områder i Norge som har fått høyoppløste elektroniske sjøkart (High Density (HD) ENC) med mer detaljerte dybdekurver. Denne nye detaljrikdommen gir fartøy større handlingsrom og øker sikkerhetsmarginene ved manøvrering av skip i havna.

De detaljerte sjøkartene er en del av et pågående arbeid med å forbedre sikkerheten og effektiv drift i norske havner. Dybdekurvene er fortettet til intervall på én meter i området 5–30 meters dybde.

En havn med mye trafikk

Trondheim Havn er en av Midt-Norges største havner. De har mye skipstrafikk, i tillegg til faste anløp fra Hurtigruten og Havila Kystruten. Maritim leder i Trondheim Havn, Bjørnar Horsgård, forteller at de tidligere i år fikk presentert en ringvirkningssanalyse hvoor cruise- og kystrute skaper ringvirkninger på rundt 400 millioner kroner.

– Vi har to anløp i uka av RoRo-/containerskip og flere stykkgodsruter. I tillegg er vi en viktig havn for Forsvaret og blir jevnlig brukt i øvinger og som liggehavn, sier Horsgård.
Han sier det er spesielt gøy å se hvor nøyaktige slike sjøkart kan bli.
- All skipstrafikk, og spesielt Forsvaret og cruiseskip som ikke er her regelmessig, er avhengige av gode kart for å planlegge sine anløp. Ofte er det små marginer som avgjør om de tar sjansen på å komme, og da er det viktig å kunne stole på kartene. Trondheim Havn var en del av Kystverket sitt prosjekt «Digital havn». Da fikk vi dybdeemålt alle våre havner, og oppdaget en del overraskelser, forteller Horsgård.

Powered by Labrador CMS