

Havnekonflikt avsluttet i Sverige
Sveriges Hamnar, som er en del av Transportförbundet, har i dag, 11. september 2025, signert en sekundæravtale med Svenska Hamnarbetarförbundet (HF). Avtalen er nøyaktig den samme som Hamn- og och stuveriavtalet som ble signert med Svenska Transportarbetarförbundet. HF må nå avslutte streikene og blokadene som har skadet svenske havner, samtidig som de ikke har oppnådd noe utover transportsavtale.

– Nå har vi for fjerde gang signert en identisk sekundæravtale med HF. Dette etter en sommer med unødvendige streiker som forårsaket 10 000 tapte arbeidsdager i havnene. Vi ser nå frem til ro i sjelen slik at havnene kan fokusere på sin viktige oppgave med å sikre Sveriges transport, sier Johan Grauers, forhandlingssjef for Sveriges Hamnar.
HFs streiker i løpet av sommeren har resultert i rundt 10 000 tapte arbeidsdager i Sveriges havner. Til sammenligning har hele arbeidsmarkedet tapt totalt rundt 8700 arbeidsdager pr. år i gjennomsnitt de siste femten årene. Dette er en svært omfattende streik fra fagforeninger med under tusen medlemmer, som utgjør 0,2 promille av landets arbeidsstyrke. Verditapet for havneselskaper og deres kunder er vanskelig å beregne for øyeblikket, men hver dag passerer varer verdt mye penger gjennom Sveriges havner.
Tariffavtalene gjelder til 30. april 2027. Dette betyr at neste forhandlingsrunde starter om halvannet år.
– Det er positivt at HF endelig forsto at Sveriges Hamnar ikke kan gi dem mer enn de betingelsene og lønningene som er forhandlet med LO-forbundet Transport. Men det er også bekymringsfullt at HF har fått lov til å streike, selv om de ble tilbudt den eneste mulige avtalen fra starten av – og som de nå også har akseptert uten endringer. De svenske havneselskapene er fullstendig oppslukt av disse konfliktene, som har vidtrekkende konsekvenser for havneselskapene, for Sverige som handelsnasjon og for svensk beredskap og sikkerhet, sier Johan Grauers.
– Dessverre er det ingenting som tyder på at HF vil lære av dette, tvert imot, de varsler allerede om hvordan de har tenkt å opptre i neste forhandlingsrunde. Det er derfor på tide at lovgiverne tar sitt ansvar og setter en stopper for neste forhandlingsrunde. LO må også stille seg bak dette, Transport stadig blir utsatt for forsøk på å fortrenge det fra HF, sier Johan Grauers.