Sittende: Markus Bangen, CEO Duisport, Boudewijn Siemons, CEO Port of Rotterdam. Stående: Hendrik Wüst, ministerpresident NRW, dr. Nikolaus Meyer-Landrut, tysk ambassadør i Nederland..

Fremmer energiomstillingen sammen

Havnene i Duisburg og Rotterdam har inngått intensjonsavtale hvor havnene tar sikte på å utvikle bærekraftige transportkorridorer for å presse frem dekarboniseringen av industrien.

Publisert

Avtalen innebærer også en styrking av Rhin-korridoren som en grenseoverskridende logistikkakse og den ble signert i nærvær av Hendrik Wüst, ministerpresident i delstaten Nordrhein-Westfalen.
Med dette forsterker de to store europeiske logistikknutepunktene sitt mål om å i fellesskap utvikle bærekraftige transportkorridorer via vannveier, samt fremtidsrettede initiativer for energiomstillingen – til fordel for industrien og forsyningskjeden mellom og i Rotterdam og Duisburg.

- Rotterdam havn – som Europas største sjøhavn – og Duisburgs havn – verdens største innlandshavn – gir sammen et avgjørende bidrag til den industrielle fremtiden til Nordrhein-Westfalen, sier NRWs ministerpresident Hendrik Wüst.
- Begge havnene vil bli sentrale knutepunkter for hydrogen og CO₂ i fremtiden, noe som gjør dem til viktige partnere på veien mot en klimanøytral industri. Det er gode nyheter for Nordrhein-Westfalen at begge havnene tar samarbeidet sitt et skritt videre. Det nære samarbeidet mellom Rotterdam og Duisburg styrker konkurranseevnen til økonomien vår – og spesielt motstandskraften i forsyningskjedene våre. Nordrhein-Westfalen er fortsatt et logistikknutepunkt for Europa, for energiforsyning, så vel som for militær mobilitet i gjensidig forsvar, sier Wüst.
Som sådan står Rotterdam og Duisburg for et sterkt, nettverksbasert Europa – spesielt nå i denne tiden med global omveltning.
- Samarbeidet deres signaliserer tillit: Ved å modernisere infrastruktur og styrke partnerskap sikrer vi kontinentets fremtidige levedyktighet – når det gjelder økonomi, økologi så vel som sikkerhetspolitikk, sier Wüst.

Nytt fokus

Et sentralt nytt element i samarbeidet er eksport av CO2. Dette er avgjørende for industrien som er «vanskelig å redusere», siden det ikke er mulig å dekarbonisere disse sektorene via CCUS (karbonfangst, -utnyttelse og -lagring) uten sterke havner og høytytende transportkjeder. Havnene i Duisburg og Rotterdam skaper dermed forutsetningene for grenseoverskridende CCU/CCS-aktiviteter, det vil si målrettet fangst, lagring og utnyttelse av karbondioksid. Et annet stort fokus i avtalen mellom de to havnene ligger i å styrke Rhin-korridoren som et bærekraftig, grenseoverskridende logistikknutepunkt. Rhin-korridoren danner ryggraden i den europeiske energiforsyningen og muliggjør effektiv og bærekraftig tilgang for produksjonsstedene til internasjonale markeder. Som den viktigste vannveien i Europa sikrer den forsyningssikkerheten og konkurranseevnen til et bredt spekter av selskaper langs hele verdikjeden.

Sammenslåing av kunnskap 

- Vi står overfor store utfordringer som vi kan overvinne mye raskere, mer effektivt og intelligent sammen, understreker Duisports administrerende direktør Markus Bangen. - Det er avgjørende for oss å samle vår ekspertise og utvikle kollektive, grenseoverskridende løsninger, spesielt innen bærekraftig logistikk og sektorene rundt energiomstillingen, påpeker Bangen.
- Logistikk er en lagsport – og havna i Rotterdam er vår ideelle partner, legger han til.- 13 prosent av Europas energibehov importeres via Rotterdam, sier Boudewijn Siemons, administrerende direktør i Rotterdam Havn.
- Dette består fortsatt hovedsakelig av fossilt brensel, men vårt langsiktige mål er å bli Europas havn for import av fornybar energi. Innlandsskipsfart – og dermed samarbeidet vårt med Duisport – er spesielt viktig for videre transport av disse energikildene. Derfor trenger vannveien en sterk lobbyvirksomhet, og vi er glade for at ministerpresident Wüst setter et tydelig signal her med sitt besøk i Rotterdam, forteller Siemons. 

De to havnene signerte allerede en intensjonsavtale i 2022 om samarbeid innen jernbane og utvikling av innlandsarealer, digitalisering og energiomstilling. Eksempler på tidligere suksesser inkluderer partnerskapet med den brasilianske havnen i Pecém for transport av grønn energi til Europa, fremskrittene i samarbeidet mellom de digitale havnefellesskapssystemene RheinPorts og Portbase, og pilotprosjektet for den første lavkarbon-ammoniakktransporten da den nederlandske kongen besøkte i november 2023.

Powered by Labrador CMS