Illustrasjonsfoto. Miljørating av Superyachter Environmental Port Index(EPI) går sammen med organisasjonen Sea-Index for å jobbe med miljørating av Superyachter. Andre Hagen Publisert tirsdag 02. mai 2023 - 13:57 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post For å lese denne saken må du være abonnent Allerede abonnent? Logg inn her Get instant access to all content Totalabonnement 945,- KJØP Digitalabonnement 945,- KJØP Allerede abonnent? Logg inn her Gå til min side ✕ miljø og bærekraft miljø cruise sjøtransport superyacht sea-index nyheter Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post
- Vårt sterkeste fokus - Beredskap er vårt sterkeste fokus. Det gjenspeiles med store satsinger i både NTP og statsbudsjett. Det var budskapet fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da han åpnet Transport & Logistikk 2024 mandag.
Talentpris til PostNord-ansatt Åres Unge Talent-pris i regi av NHO Logistikk og Transport gikk i år til Jørgen Langbø fra PostNord.
På hjemmebane skjer det forbausende lite! Alle er enige om at sjøtransport er mer miljøvennlig enn landtransport. Mer av godset bør fraktes sjøveien, for både klima og din skyld. Norge har undertegnet forpliktende internasjonale avtaler, og har sågar tatt en global lederrolle for raskere utslippsreduksjoner i skipsfarten. På hjemmebane skjer det forbausende lite.
Klart for årets Transport & logistikk På mandag går startskuddet for Transport & Logistikk 2024 og to dager fylt med inspirasjon, læring og nettverksbygging. Hvis du fortsatt ikke har meldt deg på så har du fortsatt muligheten. Påmeldingslink i saken.
- Mer eller mindre som i 2024 Organisasjonen Norske Havner er ikke imponert over det regjeringen foreslår som kystbudsjett for neste år. - Mer eller mindre som i 2024, slår Kjell Olav Gammelsæter fast.
Ny og revolusjonerende mudringsmetode Drammen Havn har inngått et banebrytende teknologisamarbeid med oppstartsselskapet Granfoss. Granfoss, som ble etablert i 2021, utvikler en revolusjonerende, datadrevet tjeneste basert på teknologi som er en spin-off fra norsk undervannsindustri. Denne teknologien skal effektivisere og gjøre vedlikehold av sjøbunnen i havner mer miljøvennlig ved hjelp av undervannsteknologi.
Mer til Kystverkets drift og vedlikehold I forslaget til statsbudsjett for 2025 vil regjeringen styrke Kystverkets rammer med 281 millioner kroner.
Havila Kystruten er Made in Norway Innovasjon Norge har startet regjeringens prestisjeprosjekt Made in Norway, og norskeide Havila Kystruten kan nå bruke opphavsmerket «Made in Norway» i sin markedsføring nasjonalt og internasjonalt.
Overgang til grønt hydrogen får store negative miljøkonsekvenser Mer grønt hydrogen i Europa kommer til å redusere klimagassutslippene, men samtidig føre til andre miljøpåvirkninger. Nå har forskere regnet på konsekvensene.
"Havila Polaris" døpt i Hammerfest Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss var gudmor da kystruteskipet "Havila Polaris" ble døpt i Hammerfest.
Refusjonsordningen er åpen Har du hatt utgifter i forbindelse med en ryddeaksjon i 2024? Da kan du få pengene dine tilbake via Refusjonsordningen for marint avfall. Frist for å søke ordningen er 15. november.
- Svakt budsjett til Redningsselskapets viktige samfunnsoppdrag – Med regjeringens forslag til budsjett vil vi slite med å opprettholde beredskapen på samme nivå som i år, sier generalsekretær Grete Herlofson.
Fra Møreaksen til Stad skipstunnel I ti år har prosjektsjef Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen planlagt Møreaksen. Nå er han lånt ut til Kystverket for å være med å bygge Stad skipstunnel.
ColliCare på plass i Vestfold 1.oktober åpnet ColliCare avdeling i Larvik. Bakgrunnen for etableringen er et ønske om å tilby logistikktjenester lokalt i Vestfold. Avdelingen vil i første omgang være et salgskontor, men på sikt også utvikle egen drift.
- For sakte og i feil retning Kystrederiene mener forslaget til statsbudsjett for 2025, har flere punkter som vil kunne ha en negativ betydning for den maritime næringen i Norge.
- Hvor mange må drukne før regjeringen tar ansvar? Hittil i år har flere omkommet i drukningsulykker enn i trafikken i Norge. Allikevel bevilger ikke regjeringen en eneste krone til drukningsforebygging i neste års statsbudsjett. Organisasjonen Flyte reagerer.
Sju druknet - alle var menn Sju personer mistet livet i drukningsulykker i september, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Så langt i år har 78 personer druknet i Norge, noe som er 13 prosent flere enn på samme tid i fjor.
Gjør seg klar for kvalitetssikring og videre fremdrift Kystverket har etter anbudskonkurransen våren 2024 sett at kostnadene for Innseiling Borg havn-prosjektet har blitt høyere enn forventet. Dette betyr at prosjektet nå overstiger terskelverdien som krever en kvalitetssikring (KS2) i henhold til statens prosjektmodell. Kystverket forbereder seg derfor på å gjennomføre denne prosessen.
Nå står Nord-Norge for tur PostNord har i løpet av de siste årene investert nærmere to milliarder kroner i Norge for å gjøre logistikken mer miljøvennlig for sine oppdragsgivere og for å effektivisere sorteringen av pakker og gods. Nå utvides det i Nord-Norge.
"Serenissima", tidligere "Harald Jarl", tilbake på Svalbard neste år Det klassiske skipet MS "Serenissima", som i over 40 år gikk i hurtigrutetrafikk som MS "Harald Jarl", vil neste år ta med gjester på kortere seilinger langs nordvestkysten av Svalbard for Hurtigruten Svalbard.
Vil oppdatere maritime regelverk Regjeringen ønsker å rydde opp til sjøs, og vil nå sette ned et offentlig lovutvalg som skal evaluere og revidere skipsarbeidsloven og skipssikkerhetsloven. Norge er en ledende sjøfartsnasjon, og vi skal ha et moderne regelverk som tilrettelegger for dette og ivaretar sjøfolk.
NHO Logistikk og transport på besøk i Bergen havn Ole A. Hagen og Derya C. Inan i NHO Logistikk og transport Sjø og Havn besøkte nylig Bergen. Foruten medlemsbesøk, ble det også tid til viktige samtaler med Bergens nye finansbyråd og selvsagt også havnedirektøren.
Utbetaler utbytte til eierkommunene For aller første gang utbetaler Drammen Havn utbytte til sine eierkommuner; Drammen, Lier og Asker. Halvparten av overskuddet fra fjorårets gode resultat, går nå tilbake til eierne. Totalt er det snakk om fem millioner kroner som fordeles mellom eierne.
Forlenget behandlingstid hos Sjøfartsdirektoratet Stor pågang og mange henvendelser forlenger saksbehandlingstiden for passasjerskip hos Sjøfartsdirektoratet.
Reduserer utslippene betydelig ECT-terminals går over til landstrøm. Dette medfører at en reduserer CO2-utslipp med ca. 35.000 tonn i året
Høysesong for tyveri av båtdeler Høsten er høysesong for tyveri av båtdeler og utstyr, spesielt når båter settes i opplag. Sindre Ek, rådgiver hos Söderberg & Partners, advarer om at mange båteiere venter for lenge med å fjerne verdifullt utstyr fra båtene, noe som gjør dem til et lett bytte for tyver.
Tapte søksmål etter Ren Havn-prosjekt Entreprenørbedriften Consto Anlegg Nord har tapt søksmålet de tok ut mot Nærings- og fiskeridepartementet også i lagmannsretten.