Elektriske drivsystemer leder an

– Et nytt whitepaper fra ABB beskriver hvordan elektrifisering av drivlinjer i industrielle kjøretøy, transportmidler og fartøy gir langt bedre energieffektivitet
– Transport av personer, varer og råmaterialer står for nærmere 30 prosent av globale CO2-utslipp
– Elektriske motorer kan ha en virkningsgrad på over 95 prosent mens dieselmotorer kun oppnår 45 prosent under optimale driftsforhold

Publisert

ABB hjelper virksomheter med å akselerere reduserte CO2-utslipp ved å levere komplette, elektriske drivlinjer for en rekke industrikjøretøyer, transportmidler og fartøyer. Mens de fleste kjøretøy og fartøyer fortsatt er dieseldrevne, har man sett en kraftig vekst innen elektrifisering. Systemene omfatter motorer, invertere, kontrollere og energilagringssystemer og gir umiddelbare fordeler.

Med over 130 års erfaring innen elektrifisering, inkludert tog, busser og kjøretøy for tøffe miljøer som gruvedrift, er ABB godt posisjonert for å hjelpe til med å redusere bruken av dieselmotorer på tvers av alle applikasjoner.

ABB´s nye whitepaper skisserer de mange fordelene med elektrifisering, som dramatisk forbedret energieffektivitet, reduserte CO₂-utslipp, lavere totale kostnader mindre støy og vibrasjoner enn dieselsystemer. Helelektriske eller hybride kjøretøy og fartøy gir betydelige energibesparelser og effektivitetsgevinster.

I gjennomsnitt har elektriske kjøretøy 60 prosent lavere driftskostnader enn tilsvarende dieseldrevne varianter. Dette skyldes hovedsakelig forbedret effektivitet, redusert drivstofforbruk og vedlikeholdsbehov.

- Nå som myndigheter over hele verden setter strengere utslippsmål, er elektrifisering et enkelt og nødvendig skritt, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for ABB Motion i Norge.
- Elektrifisering er en viktig del av enhver klimanøytral strategi og gir bedre totaløkonomi i et livssyklusperspektiv.

- ABBs omfattende ekspertise innen elektriske drivlinjer overføres til elektrifisering av industrikjøretøyer, for eksempel dumpere og gravemaskiner som brukes i gruvedrift og anleggsarbeid. Elektriske drivlinjer er godt utprøvd i jernbanetransport også; Teknologien er moden og kan enkelt og effektivt brukes på tvers av mange andre sektorer som konstruksjon og materialhåndtering, forteller Mathiesen.

Powered by Labrador CMS