Ser på teknologi som avgjørende for vekst
AI og automatisering er nøkkelfaktorer for vekst i et usikkert globalt logistikkmiljø, ifølge Descartes' 2025 Forwarder/Broker Benchmark Study. Bransjen står imidlertid også overfor stadig mer komplekse reguleringer, noe som betyr at andelen som prioriterer investeringer i prisstyring eller compliance-løsninger også øker.
En ny studie fra Descartes Systems Group – Global Forwarder/Broker Benchmark Study – viser at 67 prosent av speditører og tollkonsulenter ser på teknologi som en grunnleggende faktor for vekst. Studien, som er basert på svar fra over 400 selskaper over hele verden, viser en bransje som står overfor store geopolitiske utfordringer, men også muligheter med ny teknologi.
– I løpet av de ni årene studien har blitt gjennomført, har teknologiens rolle for speditører og tollmeglere gjennomgått store endringer. Tidligere var fokuset på å effektivisere administrative prosesser, men nå er digital kundeinteraksjon og intelligent automatisering viktigere. Selv når den globale usikkerheten er høy, som den er nå, er mange aktører optimistiske med hensyn til teknologiens evne til å omdefinere fremtidens logistikk, sier Scott Sangster, General Manager for Logistics Services Providers hos Descartes.
Til tross for økende global ustabilitet (60 prosent), tollendringer (42 prosent) og prispress fra kunder (61 prosent), ser 67 prosent av speditører og tollkonsulenter på teknologi som en viktig drivkraft for fremtidig vekst. Mer enn halvparten (55 prosent) sier også at investering i ny teknologi er deres primære strategi for å oppnå konkurransefortrinn .
IT-investeringer drevet av AI
55 prosent av respondentene ser på AI som sitt viktigste investeringsfokus for de neste to årene. Samtidig øker andelen som prioriterer løsninger for prisstyring (20 prosent) eller samsvar (30 prosent), ettersom bransjen står overfor stadig mer komplekse reguleringer.
Andre viktige funn inkluderer:
- Manuelle prosesser bremser veksten: 25 prosent sier at manuelle arbeidsflyter er deres største hindring, spesielt blant mindre selskaper som også er begrenset av tilgang til kapital (27 prosent).
- AI i fokus for investeringer: 55 prosent planlegger å prioritere AI-investeringer de neste to årene.
- Kundefokuset endrer seg: Skreddersydde tjenester (33 prosent) har overtatt høyt servicenivå (31 prosent) som den viktigste konkurransefortrinnet. Dette er et tegn på en mer personlig og datadrevet kundeopplevelse.
- Betydningen av teknologi varierer med selskapets størrelse: 60 prosent av større selskaper ser på teknologi som avgjørende for vekst, sammenlignet med bare 27 prosent av mindre selskaper.
Totalt deltok 434 speditører og tollagenter fra Nord-Amerika, EMEA, Asia-Stillehavsområdet og Latin-Amerika. Deltakerne inkluderte Descartes-kunder, lesere av bransjemedier og medlemmer av syv internasjonale bransjeorganisasjoner, blant annet Association of International Customs and Border Agencies (AICBA), British International Freight Association (BIFA), European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services (CLECAT) og International Federation of Freight Forwarders Association (FIATA). Målet var å skape et helhetlig bilde av hvordan logistikkleverandører tilpasser seg økonomiske, regulatoriske og teknologiske endringer.
Les hele rapporten her: Descartes 2025 Forwarder/Broker Benchmark Study.