Bilde fra kontraktsigneringen. Fra venstre styreleder Roy Vardheim, prosjektsjef Bjørn M. Dahl i Vest Betong og havnedirektør Torben Jepsen.

Milepæl for Frier Vest
– byggingen av kaien starter

I dag markerer Grenland Havn og entreprenør Vest Betong AS oppstarten av byggingen av den nye kaien på Frier Vest Havneterminal. Utfyllingsarbeidet er nå ferdigstilt, og vi går videre inn i neste fase i tråd med planen, bygging av en 180 meter lang, robust dypvannskai.

Grenland Havn er trygge på at Vest Betong vil levere en solid kaikonstruksjon innenfor tidsrammen. Kortreiste materialer og smart arealutnyttelse står sentralt i arbeidet.

Kaien bygges som en enhetspriskontrakt, hovedsakelig bestående av stålpæler som rammes til fjell og utstøpes. Omtrent 110 pæler vil danne kaifronten. Grenland Havn er stolte av at betongen kommer fra lokale leverandører, og at materialvalget bidrar til kortreist, miljøvennlig bygging.

Dybden på kaien gjør den egnet for Panamax-fartøy, og den dimensjoneres for tung industrilast i tillegg til normal containerhåndtering.

Kaien prosjekteres og forberedes også for autonome kraner på skinner, og kan installeres ved behov. Eksisterende mobile havnekraner fra Breviksterminalen vil benyttes ved oppstart.

Slik skal det etter planen bli.

Tar containertrafikken fra Breviksterminalen

Entreprenøren Vest Betong starter fysisk rigging på Frier Vest 1. september, med ferdigstillelse av kaien innen 12–14 måneder. Entreprenøren har allerede erfaring fra lignende kaikonstruksjoner i nærområdet og er godt kjent med lokale forhold.

Hele terminalen skal være klar til å ta imot containertrafikken innen 2026, med sømløs overgang fra Breviksterminalen.

– Vi holder det vi har sagt. Vi har industrien og politikerne i Grenland med oss, og vi følger fremdriftsplanen, sier Roy Vardheim, styreleder i Grenland Havn.

– Dette er en viktig milepæl, ikke bare for Frier Vest, men for hele regionens rolle som et industrielt og logistisk knutepunkt.

Nøkkelprosjekt for Frier Vest

Frier Vest Havneterminal utvikles som en moderne, offentlig havn med kapasitet og infrastruktur til å møte fremtidens behov for industriell sjøtransport, og kaien er en forutsetning for at Frier Vest kan realisere sitt fulle potensial som et industriområde for fremtiden.

Med direkte sjøtilgang får området den infrastrukturen som trengs for å tiltrekke og betjene både etablerte industribedrifter og nye satsinger.

Når terminalen står ferdig, vil Grenland Havn kunne tilby et effektivt, fleksibelt og konkurransedyktig alternativ for sjøtransport til hele Verden.

Den nye terminalen blir en del av Grenland Havns helhetlige strategi, som også inkluderer satsing på CO₂-håndtering og andre viktige prosjekter ved de eksisterende terminalene i Brevik, Skien og på Herøya.

DU KAN LESE MER OM FRIER VEST I DEN KOMMENDE PAPIRUTGAVEN AV HAVNEMAGASINET.  DET ER I POSTKASSENE 1. SEPTEMBER.

Powered by Labrador CMS