Norske Maritime Eksportører er sentrale i arbeidet med å la norsk maritim industri markedsføre seg, som her under Seatrade Cruise Global i Miami. Fra venstre prosjektdirektør Nini C. Paulsen og CEO Erlend Prytz.

- Den viktigste arena for de som satser på cruise

For noen år siden tok daværende direktør i Cruise-Norway, Inge Tangerås, initiativ til at norsk næringsliv som retter seg mot maritim industri skulle ta del i den store cruisemessen Seatrade Global i Miami, ikke bare de norske destinasjonene. Dette har siden vært en suksess og i år var intet unntak.

Publisert Sist oppdatert

Disse deltok sammen med NME i år:

Aukra Maritime, Brunvoll, Eksfin; Enera International, Frugo Norway, Jotun Paints, Kongsberg Maritime, Plug, Metizoft, Star Information Systems, Metizoft, Telenor Maritime, ULSTEIN og Weber Saint-Gobain.

Norsk maritim eksportindustri høster stor interesse fra cruiseindustrien. I år var det 14 selskaper som deltok i Miami og CEO i NME, Norske Maritime Eksportører, Erlend Prytz forteller at Seatrade Cruise Global (SCG) er svært viktig og pr. nå den viktigste arena for dem som ønsker å satse på cruise. 

God plassering 

- Seminarene er også svært gode noe som fører til at hele næringen med toppledere og beslutningstagere er til stede. Årets utgave var svært vellykket og den beste siden pandemien, men det er litt for tidlig å si hvor bra den var i forhold til pre-covid utgaver. Men den har vært svært bra noe som også er tilbakemeldingene fra utstillerne, sier Prytz. NMEs mål er å være en døråpner for norske maritime utstyrs- og serviceleverandører på eksportmarkedene. - Dette gjør vi på mange måter og det vi gjør mest av er å lage Team Norway-paviljonger på maritime messer rundt om i verden. Vi lever nøkkelferdige høykvalitetsstands og har ofte meget god plassering i hallene siden vi er stor kunde på de fleste messene, forteller Prytz. 

Stor interesse 

NME trekker blant annet inn sideveggene med opp mot én meter for å skape atriumsfølelse når man kommer inn i paviljongen. - Vi markedsfører felleskapet, Norge og hver enkelt utstiller. Vi tiltrekker oss en del oppmerksomhet med stor stand og bruken av det norske flagget. Samtidig får vi relativt god mediedekning og det kommer ofte besøk fra byråkrater, stortingspolitikere, statssekretærer og statsråder til og med av og til fra kongehuset, sier Prytz og understreker at det er god drahjelp i at norske leverandører leverer kvalitetsprodukter. - Ikke minst er vi gode på ettermarkedet. Går noe galt så får man hjelp, presiserer han. 

Kvalitet 

NME stiller nesten alltid med lounger på sine paviljonger med relaxavdeling og mulighet for møter. Man serverer alltid kalde og varme drikker og har personell til stede som order opp. I Miami serverte den Norske Sjømannskirken sine velkjente vafler. - Avhengig av størrelse på paviljonger har vi møterom, egen kafé osv. Ofte har vi nettverkseventer og kveldsarrangementer. Vi har også B2B, verftsbesøk, speed dating osv. I NME legger vi til rette for næringen så godt som overhodet mulig slik at kundene våre kan bruke sin tid og energi på å markedsføre og selge sine produkter og tjenester. Slik sett bidrar vi til å øke norsk eksport og derigjennom sikre verdiskapning og sysselsetting i Norge, påpeker Prytz. 

Viktig oppfølging 

- Medlemmene ønsker selvsagt å oppnå salg. Men dette er ofte lange prosesser som tar lang tid. Markedsføring, branding og tilstedeværelse er viktig og av dette håper jo alle at salget skal komme. Det vi ofte sier er at det er like viktig med arbeid i forkant og ikke minst etter messen som fører til suksess. Invitere kunder, markedsføre egen tilstedeværelse osv. På messen er det viktig å være til stede. Det er et eget fag å være standpersonell og ikke sitte innerst på standen med hode ned i en mobil eller pc. Det gjelder å stå ute i gangen og se efter de man mener er de rette menneskene og invitere dem inn. I etterkant av messen er det viktig å følge opp kundene, forteller Prytz som også ramser opp gode grunner til å stille opp år etter år. 

Tilstedeværelse og kontinutet 

- Det er det mange gode grunner til. Det gir en tilstedeværelse, kontinuitet og det blir ofte sett på som negativt dersom man er borte. Det er også slik at man i løpet av tre dager i Miami eller andre messer, at man kan treffe flere eksisterende kunder enn om man reiste en måned rundt i USA. Når dette er sagt mener vi nok at SCG burde avholdes annen hvert år slik veldig mange andre messer gjør. Spesielt mener vi det hadde vært fornuftig gitt kostnadsnivået i USA generelt og Miami spesielt. Svært høy inflasjon i Miami, svekket kronekurs og styrket amerikansk dollar, høye arbeidskostnader og lignende gjør at denne messen er svært kostbar å delta på. Dette har vi spilt inn til messearrangøren, uten å ha fått gehør. Likevel opplever vi at våre medlemmer og kunder får mye igjen for tilstedeværelsen enten de treffer eksisterende eller nye kunder, forteller Erlend Prytz. Etter de ulike messene pleier NME å måle effekten av deltakelse gjennom spørreundersøkelser. - Her spør vi om en rekke saker, blant annet hva utstillerne synes om både kvalitet og kvantitet på de besøkende. Videre om hva de synes om stands, plassering, mat, drikke, event også videre Ikke minst spør vi om hvorvidt de vil stille ut igjen og dette spørsmålet er selvsagt en viktig indikator på hvordan de synes det har vært og om de har fått verdi for investert tid og penger, sier Erlend Prytz i NME. 

Havnemagasinet var til stede under årets utgave av Seatrade Cruise Global og vil i kommende utgaver bringe artikler herfra med en rekke av de norske aktørene som var der i år.

Powered by Labrador CMS