Må norske trafikkhavner følge Sverige og bli aksjeselskaper?
I et notat (et såkalt promemorian) fra det svenske finansdepartementets avdeling for skatt og toll kommer det frem at det er på trappene en ny lov om kommunal havnedrift som kan bli interessant å følge også sett med norske øyne. Dette fordi havnedriften skal være forenlig med EUs statsstøtteregelverk. Norske Havner tror ESA vil purre opp Norges håndtering av saken.
Den nye svenske loven medfører blant annet at de som driver havnedrift i en konkurransepreget markedssituasjon må gjøre dette i et aksjeselskap.
Forslaget fremmes fordi at de svenske bestemmelsene om kommunal havnedrift skal kunne være forenlige med EUs statsstøtteregelverk.
På tvers av kommuneloven I notatet som det svenske finansdepartementet har sendt, og som er på det svenskene omtaler som remittering til 23. desember, fremheves det at slikt selskap skal drive virksomheten på kommersielt grunnlag til tross for kostnadseffektivitetsprinsippet og forbudet mot å drive virksomhet med profitt for øye slik det kommer frem i den svenske kommuneloven. Til tross for registreringsplikten kan kommunen eller regionen drive havnedrift som en del av den kommunale forvaltningen dersom havna primært brukes av lokale brukere og virksomheten ikke kan anses å påvirke handelen mellom medlemsstater innenfor EU.
Gjeldende fra neste sommer
Den nye svenske loven foreslås å tre i kraft 1. august 2026. En kommune eller en region som på ikrafttredelsestidspunktet driver havnedrift i egen regi i en konkurransepreget markedssituasjon, skal, forutsatt at driften ikke er omfattet av unntaket fra registreringsplikten, overføre driften av virksomheten til et kommunalt aksjeselskap senest innen utgangen av desember 2027. Alternativt skal kommunen eller regionen organisere virksomheten slik at den ikke vrir eller truer med å vri konkurransen, for eksempel ved å overlate driften til en privat aktør i stedet.
Konsekvenser i Norge?
- Svenske myndigheters forlag om at svenske havner skal være aksjeselskaper, er
et resultat av tilpasninger til EUs regler rundt havnevirksomhet. En tilpasning
som vi også ser konturene av i Danmark ved at de vil komme med en lov om
skatteplikt for havnene, sier Arnt-Einar Litsheim, fagdirektør i Norske Havner. Han påpeker at når våre naboland retter fokus på dette, så vil nok saken om
"konkurranse på like vilkår" bli aktualisert også her i Norge. - Vi vet at i EU-spørsmål, så har Norge en tendens til å følge etter Sverige og
Danmark. Det er nærliggende å anta at de havnene som er omfattet av
havneforordningen, altså TEN-T, vil bli omdannet til aksjeselskaper. Ved det
som nå skjer i våre naboland rundt organisasjonsform og skatteplikt, vil jeg
anta at ESA raskt vil purre opp norske myndigheters håndtering av saken, sier
Arnt-Einar Litsheim.
Du kan lese enda mer om det svenske lovforslaget i årets siste papirutgave av Havnemagasinet som nå er på vei til alle våre abonnenter. Bladet er også å få kjøpt digitalt hos Buy and Read.