Ny rapport fra DNV:

Illustrasjonsfoto.

Kritiske svakheter i havnene truer beredskapen

Dagens norske havnestruktur har flere kritiske svakheter som truer forsyningssikkerhet, beredskap og grønn omstilling i årene som kommer. Dette viser en fersk rapport som DNV har laget på oppdrag fra Norske Havner – havnenes egen arbeidsgiver- og interesseorganisasjon.

Ingvar M. Mathisen, styreleder i Norske Havner.

– Rapporten peker på at havnene spiller en nøkkelrolle i nasjonal logistikk, men at strukturen, styringen og investeringene ikke er tilpasset framtidens behov, sier Ingvar M. Mathisen som er styreleder i Norske Havner og direktør i Oslo Havn.






Mange svakheter

Rapporten har fått navnet «Drivere og tiltak for en robust norsk havnesektor», og lister opp en rekke svakheter ved dagens havnesektor:

  • Fragmentert styring og fravær av en helhetlig, nasjonal strategi.
  • Begrenset kapasitet til å håndtere økende godsmengder og nye krav.
  • Sårbarhet for klimarelaterte hendelser og geopolitisk uro.
  • Utdatert infrastruktur og varierende teknologisk modenhet mellom havnene.
  • Svak prioritering av havne i nasjonal transport- og beredskapsplanlegging.
  • Store investeringer uteblir eller skjer ukoordinert.
Kjell-Olav Gammelsæter.

– Vi står overfor store endringer i både klima, teknologi og geopolitikk, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.– Vi kan ikke lene oss tilbake og tro at havnene våre er rustet for framtiden. Skal vi være sikre på at varer, energi og forsyninger kommer fram – også i kriser – må vi samordne bedre, investere mer og heve ambisjonsnivået, sier han.

Forbedringer

DNV-Rapporten peker på flere grep som kan gi en mer robust havnesektor:

  • Etablere en nasjonal styringsstruktur for havnene, forankret i Samferdselsdepartementet.
  • Opprette et nasjonalt havnefond for strategisk viktige anlegg.
  • Innføre felles digitale løsninger for booking, anløp og fakturering.
  • Klassifisere havner etter funksjon og kritikalitet for bedre prioritering av investeringer.
  • Utvikle felles beredskapsstandarder og maler for samspill mellom sivile og militære aktører.

Kjell-Olav Gammelsæter mener rapporten viser at politikerne må ta grep:– Dette er ikke bare et bransjeanliggende. Havnene er kritisk infrastruktur på linje med jernbane, vei og strømnett. Når vi ser økende geopolitiske spenninger og strengere klimakrav, må havnene behandles som en del av beredskapsapparatet.Han understreker at bedre koordinering ikke betyr å svekke lokale havner.– Vi ønsker å beholde lokalt tilbud og eierskap, men havnene må inngå i en større plan. Det handler om å sikre at hele havnesystemet drar i samme retning.

Flere tiltak

DNV-rapporten lister også opp andre aktuelle tiltak:

  • Opprette et nasjonalt havneråd for strategisk koordinering.
  • Gjennomføre en nasjonal kartlegging av kritisk infrastruktur i havnene.
  • Prioritere havneinvesteringer i Nasjonal transportplan (NTP).
  • Utvikle felles beredskapsstandarder og øvelser på tvers av havner.
  • Etablere insentivordninger for utslippsreduksjon og grønn teknologi.

– Rapporten er en tydelig beskjed til oss alle: Uten målrettet handling kan vi miste både konkurransekraft og beredskap, sier Kjell-Olav Gammelsæter.

LAST NED RAPPORTEN HER.

Powered by Labrador CMS