
Samler bransjen i en tid preget av uro, rask utvikling og nye muligheter
Transport & Logistikk 2025 samler hele næringen på Gardermoen 27. og 28. oktober. Med årets hovedtema "En verden i endring - uro, utvikling og utsikter", blir konferansen en møteplass for å forstå det store bildet, og finne fremtidens løsninger sammen.
Verden er i endring. Noe som merkes i transport- og logistikknæringen hver eneste dag. Krig, geopolitisk uro og press på forsyningskjeder utfordrer både planlegging og lønnsomhet. Samtidig skyter teknologisk utvikling fart, og kravene til miljø og bærekraft presser seg frem. Midt i dette står en næring som må levere – og fornye seg samtidig. Store og små beslutninger i transport- og logistikknæringen blir i økende grad påvirket av forhold langt utenfor vår kontroll. En svak kronekurs kan endre konkurranseevnen over natten. Toll- og handelsregler formes av politiske prosesser vi knapt rekker å forberede oss på. Samtidig skyter teknologisk utvikling fart. Det stilles stadig nye krav til effektivisering og omstilling, og veivalgene er sjelden opplagte. Hvor raskt må vi ta i bruk ny teknologi? Hva gir faktisk verdi, og hvor ligger risikoen? For å kunne ta gode beslutninger, trenger vi innsikt både i det store bildet og i de konkrete løsningene.
Grunnmur
- Transport og logistikk er på mange måter grunnmuren i samfunnet, og alt henger sammen med alt. Derfor er det viktigere enn noen gang at vi møtes på tvers av fagområder, interesser og selskaper for å forstå helheten og jobbe frem løsninger sammen, sier Kjersti Shetelig, daglig leder for konferansen. Når Havnemagasinet spør hvordan Transport & Logistikk-konferansen i år vil sikre at programmet er relevant for havner og sjøtransport svarer Shetelig: - Det er en krevende oppgave å sette sammen et program som skal favne hele bransjen med så mange ulike roller og behov. Tidligere har konferansen hatt mange parallelle sesjoner, noe som gjorde det enklere å inkludere et bredt spekter av temaer. Samtidig kunne dette føre til at enkelte rom ble tynt besøkt, og at det kunne være utfordrende for deltagerne å velge blant mange tilbud. I fjor startet vi derfor jobben med å redusere antallet sesjoner, og lagt større vekt på tematikk som er relevante for flere aktører og som fremmer samarbeid på tvers av bransjer. Det unike med denne konferansen er at hele bransjen er samlet, og da må vi bruke denne muligheten for å løfte frem temaer som krever felles innsats og forståelse, sier Shetelig.
Større logistikkfokus
Konferansen har tradisjonelt hatt mest fokus på transport, men i år er logistikken og transportbrukernes rolle tydelig styrket. Dag to fokuserer på temaer fra logistikkens verden, men vil også være interessant og relevant for hele bransjen. Det kan være temaer som fremtidens logistikkbygg, automasjon, terminaler havner og sikkerhet. Ambisjonen er å speile bredden i næringen, og tydeliggjøre samspillet mellom transport og logistikk. - Konferansen heter Transport & Logistikk, og i år tar vi dette fullt på alvor. Vi har bevisst styrket innholdet på logistikksiden, og vil særlig løfte frem vareeierne og de som planlegger og styrer vareflyten, sier Shetelig. I tillegg til klassiske innlegg og panelsamtaler, vil årets konferanse også tilby rundbordsdiskusjoner, workshops og mer interaktive formater, slik at deltakerne selv kan bidra med erfaringer og refleksjoner.
Et mer levende utstillerområde
Også utstillerområdet er oppgradert. Med ny layout, bedre flyt og flere møteplasser skal det bli enklere å gå i dialog og oppleve løsninger i praksis. - Vi ønsker å gjøre utstillerområdet til mer enn en messehall. Det skal være et faglig og sosialt rom hvor deltakerne kan bygge relasjoner og oppleve bransjen i bevegelse, sier Shetelig.