Teknisk sjef Geir-Ove Sumstad og leder av prosjektavdelingen Tor-Erik Svorkås foran landstrømanlegget som offisielt åpnes kommende tirsdag.

Åpner nytt anlegg - kopler skipene til strøm

Tirsdag i neste uke åpner Trondheim Havn sitt nye landstrømanlegg. Anlegget skal være tilgjengelig for Kystruten Havila og Hurtigruten, men selve åpningsmarkeringen skjer ved at man kopler til cruiseskipet "Otto Sverdrup".

Publisert Sist oppdatert

- En viktig milepæl for grønnere skipsfart, sier havnedirektør Knut Thomas Kusslid.

Både lasteskip, kystrute- og mindre turistskip kan legge til kai på Pir 1 og lade fra en av de to landstrømsuttakene til Trondheim Havns første landstrømsanlegg.

- Med landstrøm slipper man at skipet står på «tomgang» og brenne fossilt drivstoff mens det ligger til kai. Det eliminerer alle utslipp og reduserer støy, forklarer Kusslid.

Trondheim Havn gikk i gang med landstrømsprosjektet allerede i 2015; endringer i kystrutens kraftbehov endret imidlertid rammene i forhold til det opprinnelige prosjektet.

- Vi har hatt en god og nær dialog med både Enova, Hurtigruten og Havila, og har fått et svært fleksibelt lavspentanlegg for 660/ 690 V og 50 Hz, tilstrekkelig for å betjene to kystruteskip samtidig. I tillegg ligger det inne en kapasitetsreserve for framtidige behov, sier Kusslid. Han viser samtidig til Trondheim Havn sin klare strategi for nullutslipp på sine havneanlegg.

Dette blir et viktig ledd i grønn omstilling i maritim sektor.

Skipsfart og maritim sektor har vært viktig for Norge og norsk økonomi, og denne næringen kommer til å spille en viktig rolle når Norge nå går inn i det grønne skiftet. Rapporten som er utarbeidet av Menon «Grønn maritim – status for omsetning, verdiskaping og sysselsetting» viser at maritim næring kan bli ledene i denne omstillingen.

Landstrømanlegget har kostet 25 millioner kroner hvorav tilskudd fra Enova var 11 704 083 kroner.

Powered by Labrador CMS