Fartøyvernet får 76,5 millioner Vernede og fredede fartøy over hele landet vil snart motta tilskudd. Andre Hagen Andre Hagen Publisert 12.02.2025 - 09:27 Annonse Hvert år deler Riksantikvaren ut tilskudd til fartøyvern. For å lese denne saken må du være abonnent Allerede abonnent? Logg inn her Get instant access to all content Totalabonnement (papir + digital) 1 350,- (herav mva kr. 150,-) KJØP Allerede abonnent? Logg inn her Gå til min side riksantikvaren fartøyvern sjøhistorie fartøy nyheter martim historie maritim kultur tilskuddsordning
– Et stort steg mot utslippsfri sjøfart Fem prosjekter som i fjor fikk tildeling fra Enova til hydrogenproduksjon skal bygges.
DSV og Schenker blir ett selskap Fra og med 6. november samles DSV Road AS og Schenker AS under én juridisk enhet. Fusjonen markerer sammenslåingen av to av Norges største logistikkaktører og etablerer DSV som markedsleder i det norske transport- og logistikkmarkedet.
Nå blir det fortgang i hydrogenprosjektene i havnene Nå blir det fortgang i hydrogenprosjekter sentralt i havnene både i Egersund og Florø. Dette som følge av endelige investeringsbeslutninger for Hyfuel- og Kaupanes Hydrogen-prosjektene.
EU-støtte til Rjukan-prosjektet Norwegian Hydrogen AS har blitt tilbudt EUR 31.5 millioner i støtte fra EUs Innovasjonsfond til sitt banebrytende RjukanLH2-prosjekt, som skal etablere Norges første komplette verdikjede for grønt flytende hydrogen (LH2) til maritim transport
Jakter ny toppsjef i DFDS DFDS’ styre har startet søket etter en etterfølger til administrerende direktør Torben Carlsen for å lede DFDS i neste fase av strategien for langsiktig verdiskaping.
Tre personer druknet i oktober Tre personer mistet livet i drukningsulykker i oktober, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Så langt i år har 45 personer druknet i Norge.
Nå bør båten være kommet på land Nå haster det dersom ikke båten er tatt opp i vinteropplag. 1. november er på mange måter siste frist for når båten skal på land for mange av de som har den i vinteropplag. Tryg Forsikring får jevnlig inn saker på båter som aldri skulle vært på sjøen.
Historisk seiling på rent biodrivstoff Nylig la MS "Richard With" fra kai i Bergen på det som blir tidenes første klimanøytrale seiling på den legendariske ruta mellom Bergen og Kirkenes. Hybridskipet gjennomfører den rundt 5 000 kilometer lange rundturen på 100 prosent biodrivstoff fra St1, som er produsert av blant annet brukt frityolje.
Vil ha flere fartøy i kystnær beredskap Kystverket søker fartøy og eiere som vil bidra i arbeidet med å beskytte kysten ved akutt forurensning.
Nettverk rundt nye RoRo-forbindelser Gjennom et nettverksarrangement retter man nå fokus på potensialet for nye RoRo-forbindelser mellom Rostock og Drammen.
Elektrisk båtparade i Oslo havn Seks elektriske fartøy i samlet seilas gjennom indre havnebasseng, med Fjordbyen som majestetisk kulisse.
Liten nedgang over Rotterdam havn Gjennomstrømningen av gods i Rotterdam havn falt litt i løpet av de ni første månedene av 2025.
- Stopper ikke kappløpet I IMO-forsinkelsen vil ikke bremse kappløpet mot grønn skipsfart – det har allerede begynt. Det er den klare beskjeden fra NatPower Marine, selskapet med et team av spesialister på fornybar energi og maritim sektor, som bringer med seg over to tiår med global ekspertise innen ren kraftproduksjon og -distribusjon.
Åpner nytt importanlegg for biler på Drammen havn Harald A. Møller AS markerer i dag åpningen av sitt nye, toppmoderne importanlegg for biler på Drammen havn.
Anbudsprosessen fortsetter Kystverket jobber videre med anbudskonkurransen for Stad skipstunnel, med sikte på at det kan legges frem en sak for Stortinget om prosjektet i revidert nasjonalbudsjett 2026.
Mandag braker det løs - besøk Havnemagasinets stand - 20A Nå er det ikke mange dagene igjen. På mandag åpner dørene for Transport & Logistikk 2025.
Sjøtransport er vesentlig mer klimavennlig enn lastebil Klimautslippene fra sjøtransport er mye lavere enn utslippene fra vegtransport – og bare halvparten at det som er beregnet tidligere.
Logo-blemme i Vardø Havn For kort tid siden kunne Vardø Havn glede seg over å ha fått utarbeidet ny logo. Nå er den trukket tilbake da det viste seg at den kunne sammenlignes med symbolikk brukt av nazister.
Beklager NET Zero-utsettelse ESPO beklager utsettelsen av NET Zero-rammeverket for skipsfart og påeker at utsettelse ikke bør føre til kansellering av ambisjonen.
Fornøyd med EU-annerkjennelse av havnenes viktige rolle ESPO ønsker EU-parlamentets anerkjennelse av havnenes viktige rolle i å styrke militær mobilitet og motstandskraft velkommen.
- Burde brukt tunnelpenger på havn – Med Riksrevisjonens rapport om havner friskt i minne, forundrer det meg at vi ikke ser spor av dette arbeidet i statsbudsjettet, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.
- Norge har ikke råd til å la Flyte drukne Flyte etter statsbudsjettet: Nullvisjonen er verdiløs uten handling – og uten midler står liv i fare.
- Budsjettet mangler viktige grep Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 har noen positive elementer, men mangler viktige grep for godstransporten. Særlig alvorlig er manglende kompensasjon til godsselskapene for nedetid på jernbanenettet. Dette er dommen fra Godsalliansen over årets forslag til budsjett.
Mye som tidligere for Kystverket Aktivitetsnivået og bevilgningsnivået blir i stor grad opprettholdt for Kystverkets oppgaver med regjeringens forslag til statsbudsjett.
- Viktig at grunnleggende rammevilkår ligger fast Norges Rederiforbund mener det er positivt at rammebetingelsene for skipsfarten ligger fast, og understreker at dette er avgjørende for forutsigbarheten og konkurransekraften til den maritime næringen.
- Den helhetlige satsingen mangler Maritimt Forum mener forslaget til statsbudsjett mangler den helhetlige satsingen som næringen har etterlyst.
- Krevende budsjett for kystberedskapen – Regjeringen snakker varmt om totalberedskap, nullvisjon mot drukning og satsing på kystberedskap – men tilskuddet til Redningsselskapet står ikke i stil med satsningene.