Stefano D.M. Sommadossi, administrerende direktør i NatPower Marine og NatPower UK.

- Stopper ikke kappløpet

I IMO-forsinkelsen vil ikke bremse kappløpet mot grønn skipsfart – det har allerede begynt. Det er den klare beskjeden fra NatPower Marine, selskapet med et team av spesialister på fornybar energi og maritim sektor, som bringer med seg over to tiår med global ekspertise innen ren kraftproduksjon og -distribusjon.

Publisert

Medlemslandene i Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har stemt for å utsette vedtakelsen av utkast til endringer i MARPOL Annex VI med ett år. Endringen ville ha skapt verdens første virkelig globale karbonprismekanisme for skipsfart. Beslutningen, som ble tatt på den andre ekstraordinære sesjonen i Marine Environment Protection Committee (MEPC/ES.2), markerer et tilbakeslag for internasjonale dekarboniseringsarbeid, til fordel for en status quo som gagner olje- og gassprodusenter, men ikke skipseiere, investorer og havner som allerede er under press for å møte strengere utslippsmål.

Utsettelsen etterlater sektoren uten et formelt globalt markedsrammeverk akkurat idet regional regulering skyter fart, fra Europas maritime karbonprising til nye standarder for rene havner i Asia og Nord-Amerika.
NatPower Marine mener på sin side at resultatet understreker det økende gapet mellom politiske forhandlinger og bransjetiltak, ettersom havner og rederier fortsetter å investere i ren energiinfrastruktur til tross for mangelen på en global mekanisme.

Stefano D.M. Sommadossi er administrerende direktør i NatPower Marine og NatPower UK og mener at selv om IMOs utsettelse er skuffende, kan det ikke være en pauseknapp for industrien.
- Landstrøm og elektrifisering nær kysten er bevist, skalerbar og i stand til å gi store utslippskutt i dag. Hver korridor vi elektrifiserer fjerner tusenvis av tonn CO2, NOx og SOx fra systemet samtidig som den forbedrer luftkvaliteten for kystsamfunn. Muligheten til å lede er nå, ikke om et år, sier Sommadossi.
- Ingen sektor har fått regulering før innovasjon, det har alltid vært omvendt. Fly, biler, radio, internett, AI ble oppfunnet og tatt i bruk før regulering, og regulering fulgte veien som ble satt av innovatører, legger han til.

Han understreker videre at det er tydelig at de større aktørene og de mest innovative skipsoperatørene og eierne allerede har bestemt seg for å bli grønne fordi det er en strategisk fordel og et kostnadsbesparende alternativ i årene som kommer.
- Så innovatører og initiativtakere vil komme videre under denne regulatoriske utsettelsen. Vi i NatPower akselererer planen vår om å levere elektrisk fremdrift og kaldstryking nær kysten på 120 steder globalt. De potensielle taperne av denne utsettelsen er de fremvoksende landene som var avhengige av IMOs globale karbonprising for å finansiere investeringer. Den gode nyheten er at disse investeringene kan gjøres med privat kapital, forutsatt at deres beliggenhet er inkludert i initiativtakernes grønne korridorer og ruter, sier Sommadossi.
- Nytt elektrisk drivstoff for skip drar allerede nytte av den rene bekvemmeligheten, og det er en lavthengende frukt for dekarbonisering, og det skjer akkurat nå. Uten å vente med å velge mellom forskjellige alternative renere molekyler (e-metanol, ammoniakk og hydrogen), er den umiddelbare muligheten elektriske fremdriftsmotorer nær kysten og kaldstryking. De eksisterende regelverkene i EU og Kina, og deres ambisjoner om å bli kraftverkene i energiomstillingen, er mer enn tilstrekkelige til å utløse adopsjon og endring, legger han til.

Powered by Labrador CMS