MS "NordNorge"

Nullutslippsfartøyer fra 2030

Hurtigruten Norge har startet sitt største miljøprosjekt noensinne. Selskapet vil i samarbeid med SINTEF utvikle nullutslippsskip spesielt tilpasset norskekysten, med mål om å ha det første klart til å seile innen 2030.

Publisert

- Vi er stolte av å kunne lansere vårt mest ambisiøse miljøprosjekt til dags dato: Utvikling av passasjerskip med null utslipp, med mål om å sjøsette det første utslippsfrie Hurtigrute-skipet på norskekysten innen 2030, sier konsernsjef i Hurtigruten Group Daniel Skjeldam.


Sea Zero

Hurtigruten Norge frakter lokale passasjerer, gods og turister til 34 havner på det som ofte blir kalt verdens vakreste sjøreise. Det nye prosjektet, som har fått navnet "Sea Zero", markerer en milepæl i selskapets historie.
- Vi har bygd vårt siste fossile skip på ruten mellom Bergen og Kirkenes. Når vi seiler kystruten de neste 100 årene vil det være utslippsfritt, noe som gjør verdens vakreste sjøreise enda mer spektakulær, sier administrerende direktør i Hurtigruten Norge Hedda Felin.
Hurtigruten Norge oppgraderer for øyeblikket den eksisterende flåten sin i det som er en av Europas største miljøoppgraderinger av skip noensinne, og kutter CO2-utslippene med 25 prosent og NOx med hele 80 prosent. Selskapet tar mål av seg å lede utviklingen mot mer bærekraftig reiseliv og skipsfart, og administrerende direktør Hedda Felin gjør det klart at målet er nullutslipp.

Administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge,


Kun én prosent av norskeide fartøy har nullutslippsteknologi, hovedsakelig små ferger og fjordcruise-fartøy. Internasjonalt har kun 0,1 prosent av alle fartøy nullutslipp.
- Å komme til null utslipp er en krevende jobb og stor investering, og vi vet ennå ikke hvilke løsninger som passer best. Teknologien må tilfredsstille våre krav til å seile 24 timer i døgnet, året rundt, i all slags vær og med mange anløp langs den tøffe norskekysten. Men vi vet at dette er det riktige å gjøre. Nye skip som bygges skal gå i denne ruten i 30-40 år. Vi tror rett og slett ikke på at de bør eller kan være fossile, sier Felin.

SINTEF om bord fra starten

Hurtigruten Norge har fått SINTEF med på laget fra starten. SINTEF er en av Europas største uavhengige forskningsorganisasjoner, og har verdensledende fagmiljøer innen maritim miljøteknologi og energisystemer.
- Med dette prosjektet håper Hurtigruten Norge og SINTEF å vise verden at fossilfrie og bærekraftige passasjerskip kan oppnås i nær fremtid. Å kutte utslipp i maritim sektor er ikke en enkel oppgave, og vi trenger at ambisiøse selskaper som Hurtigruten Norge tar slike initiativer, sier konsernsjef i SINTEF Alexandra Bech Gjørv.
Det nye prosjektet omfatter alle sider av et nytt skipsbyggingsprogram, fra design, fremdrift, energi og drivstoff til hotelldrift og digitale løsninger. Målet er at de nye skipene skal være utslippsfrie til både luft og sjø, der bærekraft gjennom sirkulære løsninger er en del av tenkningen. SINTEF vil som partner i prosjektet bidra med analyse, forskning og utvikling.
- Første fase av prosjektet er allerede i gang, og består av en mulighetsstudie som ser på teknologiske og operasjonelle løsninger for nullutslipp hurtigruteskip på norskekysten, sier markedsdirektør i SINTEF Ocean Trond Johnsen.

Powered by Labrador CMS