Smadrer rekorden for bilimport
Midt i november, med seks og en halv uke igjen av året, passerte Drammen havn fjorårstallene for bilimport. I forrige uke gikk de forbi tidenes rekord og prognosene for desember tilsier at den gamle årsrekorden blir smadret.
Den gamle årsrekorden var på 121 655 biler over kai i Drammen. I år kan man ende på godt over 135 000 biler.
Allerede i sommer så man konturene av at 2025 kom til å bli et bra år, og man begynte så smått å snakke om at den gamle toppnoteringen kunne ryke. Med endrede momsgrenser på elbiler var det ingen tvil. 2025 blir et nytt rekordår. Med solid margin.
Øker med 10 prosent
Første halvår viste resultatene nærmere 64 000 biler over kai i Drammen. Årsaken til denne veksten ble i sommer blant annet tilskrevet det faktum at Møller Logistikk tok i bruk sitt nye billogistikkanlegg på havna. Bilimportøren hadde sin første skipning til Drammen i april. Da regjeringen i høst la frem sitt forslag til statsbudsjett og det ble klart at man kom til å gjøre noe med momsgrensen på elbiler, har det for alvor skutt ekstra fart utover høsten og over havna har man sett bilskip i et omfang man sjelden har sett tidligere. Fjorårstallet på 116 500 biler passerte man altså midtveis i november. Tidenes rekord på 121 655 biler i 2022 passerte man i forrige uke. Når man vet at bilskipene står i kø for å anløpe Drammen også i desember ligger det an til at den gamle rekorden vil bli godt tilsidesatt. Ventelig vil man ende på over 10 prosent flere biler enn den tidligere årsrekorden og mer enn 15 prosent i forhold til fjoråret, hvis alt går som planlagt for det som er meldt inn for desember.
Vil ha 90 prosent av alt
Noe av veksten man opplever i bilimporten over Drammen havn kan altså tilskrives politiske føringer og beslutninger, men det er også helt i tråd med de planene som Drammen Havn har hatt for vekst. Av de 150 000 bilene som vanligvis har kommet til Norge i løpet av et år, har absolutt flest kommet inn over Drammen. I fjor stod havna i Drammen for 75 prosent av den norske bilimporten og i Drammen har man satt seg som mål at man skal håndtere 90 prosent av alle biler inn til Norge i løpet av 2030. At Møller allerede har lagt sin import her, og i har åpnet et hypermoderne billogistikkanlegg, samt det faktum at Wallenius Wilhelmsen og Bertel O. Steen har planer om å investere i toppmoderne bilklargjøringssenter i Drammen, er blant årsakene til at Drammen Havn har sett for seg å kunne ta ytterligere 15 prosent av de bilene som importeres.
- Vi lykkes
- At vi opplever at bilimportørene satser sterkt
på Drammen, og at vi klarer å ta unna et sånt rush som det vi nå ser på slutten
av året, etter at det er varslet omlegging i bilavgiftene, er et tydelig tegn på
at vi har lykkes med å holde havna attraktiv og effektiv for hele bilbransjen,
sier havnedirektør Arne Fosen.
– Vi fortsetter å legge til rette for bilimporten til Drammen gjennom tiltak
som møter både dagens og fremtidens behov. Vi tilpasser oss markedet og
samarbeider tett med bransjeaktører for å sikre videre vekst og gjøre Drammen
til førstevalget for bilimport til Norge, avslutter Fosen.