Den nyutviklede maskinen skal gjøre løfteoperasjonen i vindindustrien mye enklere enn hva man klarer i dag.
Den nyutviklede maskinen skal gjøre løfteoperasjonen i vindindustrien mye enklere enn hva man klarer i dag.

Et beist i håndteringen av vindmøller

Den nye maskinen kan håndtere komponenter på opptil 115 meters lengde og med en vekt på opptil 70 tonn. Kanskje blir slike å se på norske havner eller baser i forbindelse med satsingen på vindkraft.

Publisert

Alle som har sett vindturbinkomponenter på nært hold vet at dette er svært utfordrende å håndtere logistikkmessig. Nå har den irske produsenten av løfteutstyr, med spesialfokus på langgods, Combilift, utviklet en maskin som gjør transporten av denne typen komponenter langt enklere. Målet har vært å tilby et system som effektiviserer bevegelsen av denne typen produksjonsdeler på tvers av produksjonsstadier og til lagringssteder, til og med over avstander på opptil fem kilometer.

Laget på forespørsel 

Ettersom den grønne energisektoren kontinuerlig flytter grensene for høyde og størrelse for komponenter som vindturbintårn og blader, oppstår det et stadig økende behov for nye metoder for å transportere disse ferdige produktene fra produksjonsanlegget til lageret før de sendes til de tiltenkte destinasjoner. Combilift har samarbeidet med industrigiganter i denne sektoren, blant annet Siemens, for å konstruere stabile og høyeffektive løfteløsninger for disse utfordrende og eksepsjonelt verdifulle lastene og man endte opp med modellen Combi-LC.

Unikt festedesign 

Hos produsenten har man denne modellen som i klarhet viser hvordan transportoppdragene skal løses.
Hos produsenten har man denne modellen som i klarhet viser hvordan transportoppdragene skal løses.

Combi-LC-maskinen har et unikt festedesign for å gripe sikkert tak i den den sylindriske enden av bladet, godt festet til generatornavet. Den robuste maskinen, drevet av en 75-tonns dieselmotor og utstyrt med 12 hjul, tilbyr allsidig flerveisstyring med seks hjul. Det som skiller den er dens "tipside"-bæreenhet, som jevnt manøvrerer under bladet, og støtter den via en hydraulisk vippebordmontert klemme mot den smalere spissen. Spesielt representerer denne enheten den første Combi-LC-iterasjonen som har et førerhus, en tilpasning laget på forespørsel fra produsentens kunder. Dette tillegget har vist seg å være uvurderlig, spesielt når man krysser avstanden på fem kilometer for å nå dit komponentene skal. 

Kvikk 

Når den ikke brukes til løfteoppgaver, kan den førerhusutstyrte Combi-LC kjøre i imponerende 10 kilometer i timen, noe som gjør førerens pendling betydelig raskere. Utstyr som brukes i denne typen operasjoner gjør dette ofte i krevende miljøer med mindre ideelle grunnforhold, noe som gjør deres robuste design og tilpasningsevne enda viktigere. Dette er noe produsenten har vektlagt betydelig i fremstillingen av maskinen. 

På norske havner? 

Her kan du se maskinen i bruk.

Hos den norske forhandleren av Combilift-utstyr, Materialhåndtering på Rud, er man ikke fremmed tanken at dette er en maskin som kan bli å se også her til lands. - Med den satsingen som gjøres på vindkraft er det også her snakk om store og uhåndterlige komponenter. Denne typen utstyr vil kunne være et viktig bidrag til denne typen industri i Norge og en skal ikke se bort fra at denne blir å se også her, sier Jørund Wold i Materialhåndtering. Siemens Gamesa, en av verdens største leverandører innen offshorevind, har blitt det første selskapet som utnytter den nye teknologien ved å signere en multimillionordre for en rekke av de skreddersydde Load Carriers, og Combilift opplyser at de er i aktive diskusjoner med andre offshore vindselskaper med lignende krav. Den irske produsenten forventer å generere over 50 millioner euro i inntekter pr. år i dette markedssegmentet innen 2026.

Powered by Labrador CMS