Utslippene reduseres kraftig

Vestlandske bygger nå om to ferger til nullutslippsdrift på Geirangerfjorden. Elektrifiseringen vil redusere utslippene med om lag 2 600 tonn CO₂ årlig og styrker fjordtilbudet i et av Norges mest kjente UNESCO-områder.

Publisert

Vestlandske

Vestlandske Trafikk er et rederi med hovedsete i Møre og Romsdal. Selskapet ble stiftet i 2015 av Øystein Meek. I 2024 fikk selskapet løyve for fergedrift på Geirangerfjorden, og har nå fullført to gode sesonger. Rederiet er i vekst og ser muligheter for videre utvikling innen fergedrift.

Vestlandske bygger nå om to ferger til nullutslippsdrift på Geirangerfjorden. Prosjektet skjer i et av Norges mest kjente UNESCO-områder og er i tråd med nasjonale mål om utslippsfri innenriks sjøfart. Elektrifiseringen vil redusere utslippene fra driften med om lag 2 600 tonn CO₂ årlig, og gjør det mulig å videreutvikle fjordtilbudet uten å øke belastningen på naturen.

Selskapet har også inngått et langsiktig samarbeid med Norway's Best, en av Norges største reiselivsaktører, som skal stå for salg og markedsføring.

– Målet er å levere et reiselivsprodukt som ivaretar miljøet, gjestene og områdets langsiktige interesser, sier Øystein Meek, daglig leder i Vestlandske.

– Nullutslippsdrift og større kapasitet gir mer effektiv drift og en bedre totalopplevelse om bord. Dette er viktig for reiselivet, men også for helheten i området.

Fergene utstyres med batteripakker på til sammen 17 MWh, noe som gir tilstrekkelig kapasitet for ordinær drift i et område med begrenset strømtilgang. Med støtte fra Enova er målet å ha MF Jotunheim og MF Hjørungavåg klare for nullutslippsdrift fra sesongstart 2026.

– Prosjektet er resultatet av grundig planlegging og godt samarbeid med aktører innen teknologi, maritim kompetanse og reiseliv.

Powered by Labrador CMS