Utslippene reduseres kraftig
Vestlandske bygger nå om to ferger til nullutslippsdrift på Geirangerfjorden. Elektrifiseringen vil redusere utslippene med om lag 2 600 tonn CO₂ årlig og styrker fjordtilbudet i et av Norges mest kjente UNESCO-områder.
Vestlandske bygger nå om to ferger til nullutslippsdrift på Geirangerfjorden. Prosjektet skjer i et av Norges mest kjente UNESCO-områder og er i tråd med nasjonale mål om utslippsfri innenriks sjøfart. Elektrifiseringen vil redusere utslippene fra driften med om lag 2 600 tonn CO₂ årlig, og gjør det mulig å videreutvikle fjordtilbudet uten å øke belastningen på naturen.
Selskapet har også inngått et langsiktig samarbeid med Norway's Best, en av Norges største reiselivsaktører, som skal stå for salg og markedsføring.
– Målet er å levere et reiselivsprodukt som ivaretar miljøet, gjestene og områdets langsiktige interesser, sier Øystein Meek, daglig leder i Vestlandske.
– Nullutslippsdrift og større kapasitet gir mer effektiv drift og en bedre totalopplevelse om bord. Dette er viktig for reiselivet, men også for helheten i området.
Fergene utstyres med batteripakker på til sammen 17 MWh, noe som gir tilstrekkelig kapasitet for ordinær drift i et område med begrenset strømtilgang. Med støtte fra Enova er målet å ha MF Jotunheim og MF Hjørungavåg klare for nullutslippsdrift fra sesongstart 2026.
– Prosjektet er resultatet av grundig planlegging og godt samarbeid med aktører innen teknologi, maritim kompetanse og reiseliv.