
- Burde brukt tunnelpenger på havn
– Med Riksrevisjonens rapport om havner friskt i minne, forundrer det meg at vi ikke ser spor av dette arbeidet i statsbudsjettet, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.

- Vi har både veier, jernbane og farleder inn til havnene som sårt trenger oppgraderinger. Når regjeringen legger opp til å vrake Stad skipstunnel, burde de iallfall benytte muligheten til å investere i de sentrale havnene, sier Gammelsæter.
Regjeringen snakker en del om å etablere Nord-Norge som tiltakssone for beredskap og forsvar, men mye av dette ser ut til å handle om bygg og eiendommer, og mindre på infrastruktur, påpeker han.
Siden 2019 har over 500 millioner kroner gått til å gjøre sjøtransporten mer effektiv og miljøvennlig. Dette har utløst investeringen i norske havner på over en milliarder kroner.
- Dette er et betydelig løft for kysten og forsyningssikkerheten, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner og legger til:
– Vi er svært fornøyde med at tilskuddsordningen som Norske Havner har jobbet hardt for å få på plass, og styrket, nå har realisert en rekke viktige prosjekter langs hele kysten. Satsingen har gitt bedret norsk forsyningssikkerhet, styrket næringslivets konkurransekraft, og vært avgjørende når landeveien stenges på grunn av mer ekstremt vær. Dette beviser at målrettede midler gir resultater. Det er i havna og på sjøen den grønne omstillingen skjer raskest, og det er her vi bygger robustheten Norge trenger i møte med klimaendringene, sier Gammelsæter.
Han fremhever det videre som positivt at tilskuddsordningen for fiskerihavneanlegg videreføres med 85,3 millioner kroner i 2026, og at det settes av vel 600 millioner kroner til farledsinvesteringer.