Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.

Fartøy- og ladeprosjekt får rekordtilskudd fra Enova

Eviny sitt datterselskap Plug har sammen med Northshore fått hele 253 millioner kroner i støtte fra Enova til bygging av to batterielektriske fartøy og et ladeanlegg for disse ved Polarbase i Hammerfest.

Publisert
Maria Bos, CEO i Plug.

– For Plug er det viktig å ha gode partnerskap med fremoverlente aktører som kan inspirere andre til å velge lav- og nullutslippsløsninger. Northshore er et slikt eksempel. Plug har fra starten i 2018 hatt som mål å bidra til tempo i utrullingen av landstrøm og lading for maritim sektor. Dette prosjektet vil bidra både til nødvendig utslippsreduksjon, og bidra til å befeste Norges posisjon som en global leder innen elektrifisering av fartøy og maritime operasjoner. Prosjektet er spesielt spennende og viktig siden enda et fartøyssegment kan gå inn i rekken av fullelektriske fartøy i Norge, sier Maria Bos, CEO i Plug.

Northshore planlegger to batterielektriske PSVer (Platform Supply Vessel) som skal driftes ut fra NorSea Polarbase i Hammerfest. Basen, som eies av NorSea Group, har allerede fem kaier og en bred offshore-rettet aktivitet. Plugs planlagte ladeanlegg vil nå gjøre det mulig å lade PSVer for batterielektrisk fremdrift.

Banebrytende elektrisk fremdrift

I tildelingen fra Enova fremheves teknologien som et stort gjennombrudd.

– Når batteridrift fungerer offshore, viser det at teknologien er moden for krevende forhold og lengre drift uten tilgang på lading. Erfaringene herfra forventes å bane vei for videre utslippskutt i offshorenæringen nasjonalt og internasjonalt, sier Andreas Forsnes Jahn, Konstituert leder maritim transport, Enova.

Rekkevidden er banebrytende med cirka 655 nautiske mil elektrisk fremdrift, som tilsvarer 1200 kilometer, like langt som mellom Oslo og Tromsø. På én lading.

Ingrid von Streng Velken, konserndirektør Energi og Teknologi, Eviny.

– Plug har unik kompetanse og erfaring fra å investere i, utvikle og drifte landstrøms- og ladeinfrastruktur. Plug er Europas ledende landstrømsspesialist, og bidrar her med erfaring og fart inn i nye segment som skal over på nullutslipp. Vi skal gjøre vårt for at verdens første fullelektriske PSV skal bli en suksess, sier Ingrid von Streng Velken, konserndirektør Energi og Teknologi, Eviny.



Full-lades på 9 timer

Det er planlagt rundt 35 MWh batteripakke på land, som skal bidra med energi og effekt. Fartøyet kan lades med opp til 7,5 MVA, som gjør at det kan full-lades på rundt 9 timer.

Østen Mortvedt, CEO og partner Northshore.

– Prosjektet er av flere grunner svært viktig for Northshore. Tildelingen fra Enova er avgjørende for å realisere fartøyene, dertil et betydelig kvalitetsstempel til vårt konsept for batteridrevet supplyfartøy som fremtidig nullutslippsløsning. Northshore vil gjennom prosjektet tilføres ny kompetanse og erfaringer knyttet til nullutslippsløsninger, samt stor lokal og regional verdiskapning. Det er krevende å tenke ut nye konsepter for nullutslippsløsninger. Industrielt samarbeid med kompetente fagmiljøer, innenfor et spekter av disipliner, er avgjørende for den endelige løsningen, sier Østen Mortvedt, CEO og partner i Northshore.

Fartøyene skal etter planen settes i drift i 2029. Enovas tall viser at det vil redusere CO₂-utslippene med 3759 tonn årlig sammenlignet med et moderne dieselskip. Sammenlignet med et eldre forsyningsskip er utslippskuttet nesten det dobbelte.

Powered by Labrador CMS