Flybåtene vender tilbake – denne gangen elektriske
Trondheims fjorder vil snart bli navigert av verdens raskeste elektriske passasjerskip, Candela P-12 – noe som sparer pendlere timer og bringer flyvende skip tilbake til byens vannveier.
Fra 17. desember og ut i januar vil Candela P-12 – verdens første elektriske hydrofoilferge – operere mellom Frosta Brygge og Trondheim som en del av Frostabåten-prosjektet, et samarbeid mellom eiendomsutviklere, Trondheims tekniske universitet NTNU og regionale og kommunale myndigheter.
Med en marsjfart på 25 knop og en helelektrisk rekkevidde på 40 nautiske mil er P-12 det raskeste og mest rekkeviddeelektriske passasjerskipet i verden. Det tilbyr en ny løsning på Trondheims – og Norges – pendlingsutfordringer. Fjorder skjærer dype innløp i landskapet, og danner den korteste ruten rett over vannet, men de høye driftskostnadene for ferger har ført til at innbyggerne ofte er begrenset til kun landbasert transport.
I dag må innbyggerne i Frosta, et kystsamfunn med vidstrakt fjordutsikt, reise med bil eller buss inn til Trondheim sentrum, en reise på omtrent 1 time og 30 minutter. Med P-12 som krysser fjorden, tar turen bare 30 minutter, noe som sparer pendlere for rundt to timer pr. dag.
Frostabåten-prosjektet gjenoppliver dermed en mye savnet fergetjeneste på denne ruten, som ble avviklet i 1970, og i en kort periode ble drevet med en dieseldrevet PT-20 hydrofoil i løpet av sitt siste år. Dette fartøyet tilbød raske reisetider, men viste seg å være for kostbart i drift.
- Vi bringer flybåter tilbake til Trondheim ,men denne gangen er de elektriske, lydløse og mye mer effektive, sier Alexander Sifvert, leder for Candelas europeiske virksomhet.
Ikke bare nullutslipps.
P-12 er langt mer kostnadseffektiv i drift enn tradisjonelle fartøy. Fordelen ligger i den effektive C-POD-drivlinjen og datastyrte hydrofoiler, som løfter båten over overflaten, noe som reduserer energiforbruket med svimlende 80 prosent sammenlignet med konvensjonelle skrog. Elektrisitet er også billig i Trondheim, hvor vannkraft dominerer energimiksen. Resultatet er et fartøy med driftskostnader på nivå med landbasert transport, som busser.
P-12s effektivitet adresserer også flaskehalsen som har bremset Norges ellers ambisiøse elektrifisering av dieselfergeflåten. Til tross for nasjonale mandater for nullutslippsfjorder og sterk politisk støtte, har elektrifisering av høyhastighetsruter vist seg vanskelig: konvensjonelle elektriske hurtigferger med skrog bruker for mye energi, krever dyre ladesystemer på megawattnivå og tilbyr begrenset rekkevidde. P-12, derimot, lader fra en billig og mobil likestrømslader i bilstil.
- Norge er en global leder innen elektrifisering. Med nesten 100 prosent bruk av elbiler er vannveiene den neste grensen for disrupsjon. Med vår teknologi kan dette skiftet ikke bare bli langt billigere enn å drive dieselskip, men også gjøre nye ruter levedyktige – eller, som i tilfellet med Frosta, gjenopplive ruter som ikke var kommersielt bærekraftige da de konkurrerte med veitrafikk, sier Alexander Sifvert hos Candela.
Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Frosta Brygge, Trondheim Havn, Ocean Autonomy Cluster, NTNU Shore Control Lab og andre. Testingen vil fortsette fra 15. januar 2025 til januar 2026 for å evaluere teknologien, driften og potensialet for fremtidige ruter.