Fem klare cruisetrender for 2026

Cruisegjester vil ha mer innhold, mindre skip – og de reisende er yngre enn før, ifølge Cruise.no.

Publisert

Cruiseåret 2026 tegner til å bli et av de mest spennende på lenge.

– Vi ser tydelige endringer i hva gjestene våre etterspør. De vil ha mer innhold, mer nærhet til destinasjonene og mer fleksibilitet. Samtidig merkes det at flere kunder er førstegangscruisere, og flere bestillinger kommer fra en yngre aldersgruppe enn vi har sett før, sier Cecilie Kopperud, leder for Cruise.no.

Cruise.no løfter frem fem sentrale trender som allerede gjør seg gjeldende for neste sesong:

1.Ekte opplevelser og mer tid i havnCruisegjester ønsker flere autentiske opplevelser. De vil bli kjent med lokalsamfunn, kultur og natur, og opplevelser i land prioriteres høyere enn store buffeter og bassengdekk. Ruter med lengre opphold i havn og mer innhold vinner terreng

2. Etterspørsel etter mindre cruiseskipFlere cruisegjester velger mindre skip som gir en mer personlig cruiseopplevelse. Små skip kan legge til i mindre havner hvor større skip ikke kommer til, så gjestene får med seg mer ukjente destinasjoner. 

3. Flere yngre velger cruiseCruise er definitivt ikke lenger bare for pensjonister. Både barnefamilier og voksne i 40- og 50-årene ønsker seg cruise i større grad enn før, også andelen førstegangscruisende øker. Som en fortsettelse av denne trenden kommer kundene gjerne tilbake og vil ha et enda lengre cruise neste gang. 

4. Cruisegjester velger trygghet i pakkereiserPakkeløsninger med fly, transfer og utvalgte tilleggstjenester opplever en markant vekst. Dette gir både trygghet, tidsbesparelse og mer oversiktlige totalpriser for kundene, og mange ønsker denne tryggheten.

5. Mer luksuriøse cruise

Eksklusive cruise blir mer populært, og flere cruisegjester etterspør spesielle opplevelser som ekspedisjonscruise, verdenscruise, luksuscruise og generasjonscruise.

Cruisebransjen står foran betydelig kapasitetsøkning i 2026, med flere nye skip og ruter. Samtidig vokser etterspørselen etter cruise globalt. Det gir gode muligheter for gjestene, men fører også til at de mest attraktive skipene, reiserutene og lugarene fylles raskt. Særlig gjester som kjøper mer eksklusive cruise bestiller tidligere for å sikre seg det de vil ha.

Cruise.no opplever at mange allerede er i gang med planleggingen for neste år og 2027.

– Gjestene våre vil ha personlig veiledning. Det er ofte små detaljer som avgjør hvilket skip og hvilken reiserute som blir riktig. Vårt mål er å gjøre prosessen enkel og trygg, slik at hver gjest finner den opplevelsen som passer best for dem, sier Kopperud.

Cruise.no er en del av Escape Travel, som har sitt hovedkontor i Oslo. Selskapet eies av Per G. Braathens investeringsselskap Braganza, som også eier Escape Travel Sverige, reisebyråkjeden Ticket, Dyreparken i Kristiansand og flyselskapet BRA.

Powered by Labrador CMS