Ønsker at dedikert fond muliggjør en grønnere skipsfart

Dedikert fond innenfor Maritime EU ETS må støtte investeringer i havneinfrastruktur for å muliggjøre grønnere skipsfart. Dette er kravet fra ESPO.

Publisert

European Sea Ports Organization (ESPO) støtter ambisjonene i den europeiske grønne avtalen, Parisavtalen, og hilser inkluderingen av den maritime sektoren velkommen i EUs kvotehandelssystem (EU ETS).

For europeiske havner er grønngjøring av skipsfarten en prioritet. Det må gjøres betydelige investeringer i årene som kommer for å muliggjøre en grønn omstilling av den maritime sektoren, inkludert investeringer i havneinfrastruktur, tilknytning til nett, energilagring og utplassering av fornybar energi i havner.

Det er av denne grunn at European Sea Ports Organization (ESPO) har sluttet seg til en koalisjon av maritime interessenter i en oppfordring om dedikert finansiering for havner under maritim EU ETS.
Å dedikere ETS-inntekter til investeringer er nødvendig for å distribuere sårt tiltrengt infrastruktur for lav- og nullkarbondrivstoff som kreves for grønnere skipsfart.
- Vi trenger alle hender på dekk for å levere grønnere skipsfart. ESPO slutter seg til den bredere maritime industrien og krever at maritime ETS-inntekter skal brukes til å støtte investeringer både om bord på fartøy og i havner. Opprettelsen av et dedikert fond som støtter utplassering av infrastruktur for lav- og nullkarbondrivstoff både om bord på fartøyet og på land er avgjørende for å nå målene EU ETS er designet for, sier Isabelle Ryckbost, ESPOs generalsekretær.

For å lese denne saken må du være abonnent

Get instant access to all content

Totalabonnement

945,-

KJØP

Digitalabonnement

945,-

KJØP

Powered by Labrador CMS