Oslo havn. Arkivfoto: Harald M. Valderhaug/Oslo Havn. Miljødifferensiert prisstruktur For 2024 har Oslo Havn justert prisene i takt med konsumprisindeksen på fire prosent. Andre Hagen Andre Hagen Publisert 16.01.2024 - 10:15 Annonse For å lese denne saken må du være abonnent Allerede abonnent? Logg inn her Get instant access to all content Totalabonnement (papir + digital) 1 350,- (herav mva kr. 150,-) KJØP Allerede abonnent? Logg inn her Gå til min side logistikk havn godstransport godstrafikk oslo havn sjøtransport nyheter prisutvikling
Nå bør båten være kommet på land Nå haster det dersom ikke båten er tatt opp i vinteropplag. 1. november er på mange måter siste frist for når båten skal på land for mange av de som har den i vinteropplag. Tryg Forsikring får jevnlig inn saker på båter som aldri skulle vært på sjøen.
Historisk seiling på rent biodrivstoff Nylig la MS "Richard With" fra kai i Bergen på det som blir tidenes første klimanøytrale seiling på den legendariske ruta mellom Bergen og Kirkenes. Hybridskipet gjennomfører den rundt 5 000 kilometer lange rundturen på 100 prosent biodrivstoff fra St1, som er produsert av blant annet brukt frityolje.
Vil ha flere fartøy i kystnær beredskap Kystverket søker fartøy og eiere som vil bidra i arbeidet med å beskytte kysten ved akutt forurensning.
Nettverk rundt nye RoRo-forbindelser Gjennom et nettverksarrangement retter man nå fokus på potensialet for nye RoRo-forbindelser mellom Rostock og Drammen.
Elektrisk båtparade i Oslo havn Seks elektriske fartøy i samlet seilas gjennom indre havnebasseng, med Fjordbyen som majestetisk kulisse.
Liten nedgang over Rotterdam havn Gjennomstrømningen av gods i Rotterdam havn falt litt i løpet av de ni første månedene av 2025.
- Stopper ikke kappløpet I IMO-forsinkelsen vil ikke bremse kappløpet mot grønn skipsfart – det har allerede begynt. Det er den klare beskjeden fra NatPower Marine, selskapet med et team av spesialister på fornybar energi og maritim sektor, som bringer med seg over to tiår med global ekspertise innen ren kraftproduksjon og -distribusjon.
Åpner nytt importanlegg for biler på Drammen havn Harald A. Møller AS markerer i dag åpningen av sitt nye, toppmoderne importanlegg for biler på Drammen havn.
Anbudsprosessen fortsetter Kystverket jobber videre med anbudskonkurransen for Stad skipstunnel, med sikte på at det kan legges frem en sak for Stortinget om prosjektet i revidert nasjonalbudsjett 2026.
Mandag braker det løs - besøk Havnemagasinets stand - 20A Nå er det ikke mange dagene igjen. På mandag åpner dørene for Transport & Logistikk 2025.
Sjøtransport er vesentlig mer klimavennlig enn lastebil Klimautslippene fra sjøtransport er mye lavere enn utslippene fra vegtransport – og bare halvparten at det som er beregnet tidligere.
Logo-blemme i Vardø Havn For kort tid siden kunne Vardø Havn glede seg over å ha fått utarbeidet ny logo. Nå er den trukket tilbake da det viste seg at den kunne sammenlignes med symbolikk brukt av nazister.
Beklager NET Zero-utsettelse ESPO beklager utsettelsen av NET Zero-rammeverket for skipsfart og påeker at utsettelse ikke bør føre til kansellering av ambisjonen.
Fornøyd med EU-annerkjennelse av havnenes viktige rolle ESPO ønsker EU-parlamentets anerkjennelse av havnenes viktige rolle i å styrke militær mobilitet og motstandskraft velkommen.
- Burde brukt tunnelpenger på havn – Med Riksrevisjonens rapport om havner friskt i minne, forundrer det meg at vi ikke ser spor av dette arbeidet i statsbudsjettet, sier direktør Kjell-Olav Gammelsæter i Norske Havner.
- Norge har ikke råd til å la Flyte drukne Flyte etter statsbudsjettet: Nullvisjonen er verdiløs uten handling – og uten midler står liv i fare.
- Budsjettet mangler viktige grep Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026 har noen positive elementer, men mangler viktige grep for godstransporten. Særlig alvorlig er manglende kompensasjon til godsselskapene for nedetid på jernbanenettet. Dette er dommen fra Godsalliansen over årets forslag til budsjett.
Mye som tidligere for Kystverket Aktivitetsnivået og bevilgningsnivået blir i stor grad opprettholdt for Kystverkets oppgaver med regjeringens forslag til statsbudsjett.
- Viktig at grunnleggende rammevilkår ligger fast Norges Rederiforbund mener det er positivt at rammebetingelsene for skipsfarten ligger fast, og understreker at dette er avgjørende for forutsigbarheten og konkurransekraften til den maritime næringen.
- Den helhetlige satsingen mangler Maritimt Forum mener forslaget til statsbudsjett mangler den helhetlige satsingen som næringen har etterlyst.
- Krevende budsjett for kystberedskapen – Regjeringen snakker varmt om totalberedskap, nullvisjon mot drukning og satsing på kystberedskap – men tilskuddet til Redningsselskapet står ikke i stil med satsningene.
Vil videreføre satsingen på grønne hurtigbåter Regjeringen foreslår 246,7 millioner kroner til nye hurtigbåtprosjekter i 2026.
Regjeringen stanser Stad skipstunnel Som ventet foreslår regjeringen i statsbudsjettet for 2026 å stanse videre arbeider med Stad skipstunnel. Her forklager fiskeri- og havministeren hvorfor.
Avviklar ordninga for gratis ferje I statsbudsjettet for 2026 foreslår regjeringa å vidareføre halvering av ferjetakstane. Samstundes foreslår regjeringa å avvikle ordninga med gratis ferje. Regjeringa legg til rette for at samband som har vore gratis vil inngå i ordninga med reduserte ferjetakstar.
Ny losstasjon i Lødingen Regjeringen foreslår å sette av 10 millioner kroner til oppstart av bygging av ny losstasjon i Lødingen.
Klart for Business-HUB i Fredrikstad neste uke Neste uke er det igjen klart for Business-HUB i Fredrikstad, i regi av Borg Havn og Shortsea Promotion Centre.
Nå haster det å melde seg på Om under to uker åpner dørene til årets Transport & Logistikk på Gardermoen. Påmeldingene ligger godt an sammenlignet med fjoråret, og interessen er stor i hele bransjen.